Łokieć tenisisty – entezopatia nadkłykcia bocznego


Łokieć tenisisty to dysfunkcja powstająca w  wyniku powtarzającego się przeciążania wspólnego ścięgna mięśni prostowników nadgarstka (najczęściej prostownika nadgarstka promieniowego krótkiego).

To częsta dysfunkcja wśród osób uprawiających sporty rakietowe (tenis, squash, badminton), siłowe, czy sporty walki – wymagające wykonywania znacznej liczby chwytów. Problem ten dotyczy również osób, które wykonują pracę biurową, czy prace wymagające częstych i długotrwałych ruchów kończyn górnych, jak: powtarzane ruchy prostowania nadgarstka i supinacji przedramienia, powtarzane chwyty, noszenie ciężkich przedmiotów (fryzjerzy, pracownicy budowlani, pracownicy produkcji).

Czynniki ryzyka


Czynniki, które mogą zwiększać ryzyko wystąpienia łokcia tenisisty to: wiek po 40 roku życia, palenie papierosów, otyłość, wykonywania powtarzających się ruchów ręki przez ponad 2 godziny dziennie.

Warto rozważyć również czynniki bezpośrednio związane z uprawianą aktywnością fizyczną, które mogą przyczyniać się do wystąpienia dolegliwości o charakterze łokcia tenisisty, jak:

  • brak odpowiedniej regeneracji;
  • nieprawidłowa (zbyt duża) częstotliwość, objętość, intensywność treningów;
  • nieprawidłowa technika ćwiczeń.

Co ciekawe, osoby uprawiające tenis stanowią tylko 10% wszystkich przypadków łokcia tenisisty. Kumulujące się przeciążenia wspólnego ścięgna mięśni prostowników nadgarstka prowadzą do zmian strukturalnych: gromadzenia się zwapnień, mikrouszkodzeń, zaburzenia regularności przebiegu włókien kolagenowych, powstawania zgrubień, które prowadzą do zaburzenia funkcji ścięgna i dolegliwości bólowych

Charakterystyczne objawy


  • Ból zlokalizowany po zewnętrznej stronie łokcia, czasem promieniujący wzdłuż przedramienia;
  • Ból pojawiający się w trakcie obciążania przedramienia: przenoszenie przedmiotów, pisanie, aktywności sportowe;
  • Osłabienie siły chwytu;
  • Tkliwość w trakcie palpacji.

Postępowanie


Postępowanie w przypadku łokcia tenisisty może wymagać zmian w stylu życia, głównie w zakresie pracy zawodowej oraz aktywności fizycznej, które mogą nasilać dolegliwości łokcia. Należy unikać czynności, które znacznie nasilają dolegliwości bólowe. Często koniecznym okazuje się zmniejszenie intensywności i częstotliwości treningów. Jednocześnie powinno się wdrażać ćwiczenia, które będą wpływały na stopniową adaptację wspólnego ścięgna mięśni prostowników nadgarstka do obciążeń. Wdraża się zarówno pracę izometryczną, koncentryczna, jak i ekscentryczną bolesnych mięśni, w zależności od aktualnych dolegliwości i możliwości pacjenta. Dla poprawnego przebiegu procesu leczenia konieczne jest stałe monitorowanie poziomu dolegliwości bólowych. Istotne jest też zwrócenie uwagi na technikę wykonywanych ćwiczeń i ruchów, nieprawidłowości w tym zakresie mogą bezpośrednio przyczyniać się do powstania dolegliwości. Należy też wziąć pod uwagę sprzęt treningowy (głównie dotyczy to sportów rakietowych), na przykład nieodpowiedni dobór rakiety może nasilać dolegliwości łokcia.

Umów wizytę.

Zadzwonimy, by ustalić dogodny termin.



    Przewiń do góry